RSI-preventie

RSI is een verzamelnaam voor klachten, symptomen en syndromen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers.

De klachten worden doorgaans veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van beide. Verder kunnen persoonsgebonden en werkgebonden factoren een belangrijke rol spelen bij het ontstaan, verergeren of instandhouden van RSI.
Risicofactoren die een rol spelen bij het ontstaan van RSI worden onderverdeeld in persoonsgebonden, omgevingsgebonden en activiteitsgebonden factoren. Hierbij horen onder andere: lichaamsbouw, gemotiveerdheid, kwaliteit van leiding/management, werkstress, statische houding, en trillingen.

Instellen stoelen

De stoelen die in de grote computerzaal op de eerste etage van Studentencentrum Plexus staan, zijn van het merk en type Martinstoll Collectie A. Ze zijn op de volgende manier in te stellen:

1.   Met deze hendel aan de rechterzijde van de stoel kun je de zithoogte instellen. Zorg er voor dat je voeten plat op de grond staan en je bovenbenen ongeveer evenwijdig aan de vloer zijn.

2.   Synchroon-Torsie-Systeem (STS), door deze hendel aan de linkerzijde naar voren te bewegen kan je de rugleuning/zitvlak onder een hoek vrij naar voren laten kantelen. Door de hendel naar achteren te bewegen kun je de rugleuning/zitvlak vergrendelen in 6 posities.

3.   Met deze draaiknop aan de voorzijde van de stoel kun je de vering instellen op je lichaamsgewicht. Als je met de klok mee draait, verzwaar je de gasveer.

4.   Met de knop rechts onder aan de rugleuning kun je deze in hoogte verstellen. Rugleuning hoger: knop naar rechts duwen en de rugleuning naar boven bewegen. Rugleuning lager: knop naar rechts duwen en de rugleuning naar beneden bewegen.

Hoogte bureaublad

Bij een goede werkhouding maakt de onderarm een hoek van 90° met de bovenarm. Voor een goede werkhouding is het dus ook belangrijk dat het werkblad de juiste hoogte heeft ten opzichte van je armen. In de Tuxzaal op de eerste etage bieden we 4 verschillende werkhoogtes aan. Elk van de 4 gangpaden heeft een andere hoogte: het eerste gangpad bij het trappenhuis is het hoogst, het laatste gangpad is het laagst.

Pauzes en oefeningen

Natuurlijk werkt ook een goede houding niet als je continu aan het werk bent. Gun jezelf zo nu en dan een pauze. Loop bijvoorbeeld even een rondje door het gebouw, ga even naar buiten, haal wat te drinken of pak de nieuwe Mare bij de balie op de begane grond. Als het erg druk is en je wilt je plekje niet kwijtraken dan is het altijd mogelijk om wat simpele rek- en strekoefeningen te doen terwijl je gewoon blijft zitten.

Strekoefeningen

  • Strek je armen zo ver mogelijk boven je hoofd.
  • Zit zo ver mogelijk naar achteren op je zitting en houd goed contact met je rugleuning. Zet je rugleuning los, leun zo ver mogelijk naar achteren en strek je armen zo ver mogelijk naar achteren.
  • Zit zo ver mogelijk naar achteren op je zitting en houd goed contact met je rugleuning. Vouw je handen achter je hoofd, zodat je ellebogen naar buiten steken. Let op dat je je schouders niet omhoog trekt. Laat je hoofd rusten in je handen, leun rustig naar achteren en adem diep in en rustig uit. 

Rekken en ontspannen

  • Hals- en nekspieren: Leg je hoofd naar rechts en leg je linkerhand tussen je schouder en hals. Let daarbij op dat je je schouders niet omhoog trekt. Na enkele seconden ontspannen. Herhaal deze oefening aan de andere kant.
  • Knieholte: Schuif je stoel zo ver mogelijk weg van je bureau zodat je genoeg bewegingsvrijheid hebt. Neem plaats voor op de zitting. Buig 1 been in 90° en plaats je voet vlak op de grond. Strek het andere been uit, zodat je hak de grond raakt. Probeer daarbij je tenen in de richting van je lichaam te bewegen / strekken. Ga daarna rechtop en met een holle rug zitten, zodat je wervelkolom opgerekt wordt. Beweeg je bovenlichaam nu in de richting van je uitgestrekte been. Zodra je niet verder naar beneden kunt, houd je deze positie ongeveer een minuut vast, waarbij je regelmatig en diep in- en uitademt. Je kunt dit daarna met je andere been herhalen.

Meer informatie:
Arbodienst Universiteit Leiden
RSI-vereniging
Muisarm.nl

 
Laatst Gewijzigd: 05-03-2015